By Len Williams9 Januar 2023

Një numër në rritje vendesh në mbarë botën po kërkojnë të reduktojnë varësinë nga makinat. Çfarë mësimesh mund të mësohen nga një vend që nuk i ka lejuar kurrë në fillim?

Në mëngjesin tim të fundit në Hidra, u zgjova herët dhe zbrita në breg të ujit për të parë dërgesat javore. E ankoruar në muret e gurta të portit ishte një lundër që sillte urdhrat e banorëve të ishullit nga kontinenti. Me durim në radhë për të hipur në varkë ishin disa gomerë. Grupe prej tre ose katër vetësh hipnin në bord dhe ktheheshin disa minuta më vonë duke mbajtur sende shtëpiake, pako dhe madje edhe thasë me çimento në shporta të thurura të lidhura në shpinë. Shoferët e gomerëve – të gjithë burra të ishullit, me mustaqe – i çuan shpejt karriget e tyre në rrugicat që çonin jashtë portit dhe larg nga sytë.

Mbështetja arkaike e Hidrës tek gomerët për transport buron nga një dekret presidencial i viteve 1950 që synon të ruajë arkitekturën dhe karakterin e ishullit grek. Ai përfshin një rregull që automjetet me rrota – makina, motoçikleta dhe madje edhe biçikleta – nuk mund të përdoren atje. Meqenëse qyteti është ndërtuar mbi kodra të pjerrëta, si amfiteatri, që ngrihen nga porti i tij në formë patkoi, gomerët janë e vetmja formë transporti që mund të ngjitet në shkallët e pjerrëta dhe rrugicat e ngushta deri në shtëpitë e shumë banorëve.

Komunat në mbarë botën aktualisht po kërkojnë mënyra për të reduktuar varësinë nga makinat private, apo edhe për t’i ndaluar ato nga pjesë të caktuara të një qyteti, krejtësisht. Në të vërtetë, lagja e Londrës ku unë jetoj, ka prezantuar së fundmi një “lagje me trafik të ulët”, një skemë që përdor kamerat e njohjes së targave për të kufizuar trafikun në mënyrë që vetëm banorët të mund të lëvizin atje. Kështu që, në fund të një pushimi nëpër ishujt grekë, u intrigova të shihja se si ishte një vend që nuk kishte lejuar kurrë makina.

Donkeys are the only method for transporting goods up town's steep hills and alleys (Credit: Molly Dailide)

Në përshtypjet e para, jeta në ishull pa makina dukej idilike. Në qytetet e ishujve të tjerë grekë, e kisha gjetur veten rregullisht të shtrënguar pas mureve në rrugë pa trotuare për të lënë motoçikletat të lëviznin. Në Hidra, përkundrazi, unë mund të endem me ritmin tim, duke u shoqeruar nga bougainvilleat rozë që bien poshtë mureve të zbardhura, agrumet dhe shegët në kopshte dhe sheshe të bukura të përshtatura nga ndërtesa të kuqe me çati.

PËRJASHTIM NGA RREGULLI
Pavarësisht dekretit presidencial, vizitorët në ishull mund të shohin herë pas here një pjesë të vogël të automjeteve, duke përfshirë një kamion plehrash të qytetit. Dhe ndërsa është e ndaluar për të rriturit, biçikletat lejohen për fëmijët deri në moshën 12 vjeç – por ato mund të ngasin vetëm në muajt e dimrit dhe jo gjatë verës së turizmit.

—–

Ishte gjithashtu jashtëzakonisht e qetë; asnjë nga motorët ulëritës që janë tipike për qytezat dhe qytetet gjetkë. Herë pas here dëgjoja një gomar që hingëllinte ose edhe këmbanat e kishës qe binin, por përndryshe mbretëronte heshtja.

Qyteti, gjithashtu, ndihej shumë njerëzor. Duke ecur në labirintin e rrugëve dhe rrugicave të ngushta për të parë një pamje nga porti, shpesh pashë grupe miqsh dhe fqinjësh që përshëndesnin njëri-tjetrin, duke biseduar dhe duke bërë thashetheme në mes të rrugës. Një mbrëmje, një grup fëmijësh vrapuan pranë tryezës sime, ndërsa unë pija një birrë pranë portit, duke u përplasur me njëri-tjetrin me balona, prindërit e tyre ishin pa ankth për trafikun. Edhe macet e panumërta endacake, një tipar i njohur i ishujve grekë, dukeshin jashtëzakonisht të relaksuara – shpesh duke u shtrirë me dembelizëm në mes të rrugëve.

Nuk jam i pari i huaj që magjeps Hidra, e cila ka një histori të gjatë turizmi dhe gjithashtu ka tërhequr një grup bohem. Kantautori kanadez Leonard Cohen bleu një shtëpi këtu në vitet 1960 dhe shkroi Bird on a Wire gjatë një prej qëndrimeve të tij. Dina Adamopoulou, e cila punon në arkivat historike të Hidrës, më tha se disa piktorë, duke përfshirë Picasso, Chagall dhe artistë të panumërt grekë kanë bërë gjithashtu vizita.

Hydra is known for its peace and quiet, something that has long attracted tourists (Credit: Anton Petrus/Getty Images)

Për turistët si unë, fakti që Hidra është pa makina e bën atë një vend të mrekullueshëm për t’u vizituar. Por, ç’të themi për rreth 3000 njerëz që jetojnë këtu? Si funksionon një vend në botën moderne pa transport me rrota?

“Ne marrim zjarr rregullisht,” tha Kelsey Edwards, një angleze që jeton në Hydra për më shumë se 20 vjet dhe drejton HydraDirect, një faqe interneti lokale informacioni dhe pronash. “Çdo verë, aeroplanët e zjarrit duhet të vijnë nga kontinenti dhe të hedhin ujë mbi zjarret.” Edwards shpjegoi se meqenëse pjesa më e madhe e ishullit është e paarritshme për shkak të mungesës së rrugëve, grupet lokale vullnetare të zjarrfikësve nuk janë në gjendje të shuajnë vetë flakët. Edhe kur flakët shpërthejnë pranë vetë qytetit të Hidrës, i cili është e vetmja qendër e rëndësishme e popullsisë, “të gjithë duhet të vrapojnë dhe të marrin me dorë ujë për të shuar zjarrin”.

Dhe zjarret nuk janë rasti i vetëm ku mungesa e automjeteve është një pengesë.

“Ne nuk mund të telefonojmë vetëm [shërbimet e urgjencës] dhe të marrim një ambulancë,” vazhdoi Edwards. Ajo tha se kur njerëzit kanë urgjenca shëndetësore, arritja në qendrën e vogël mjekësore të qytetit mund të jetë shumë e vështirë, veçanërisht për ata që jetojnë më lart në anët e pjerrëta të kodrave. Shpesh, njerëzit duhet të zbresin me barelë ose në kurrizin e një gomari për t’u parë nga mjekët, gjë që Edwards tha se mund të ndihen mjaft të padinjshëm.

Hydra's car ban stems from a 1950s presidential decree to preserve the island's architecture and character (Credit: Freeartist/Getty Images)

Fola edhe me Rebeka Eptakilin, menaxheren e hotelit tim, e cila ka jetuar në Hidër për 38 vitet e fundit. “Burri im është marangoz”, më tha ajo. “Një mbrëmje, disa vite më parë, ai preu gishtat rastësisht në punë”. Qendra mjekësore lokale thjesht nuk ishte e pajisur për një dëmtim kaq të rëndë dhe, duke qenë se kishte rënë errësira, nuk ishte e mundur që një helikopter spitalor të fluturonte nga Athina. Pra, burri i Eptakilit duhej të priste një taksi deti për t’i çuar 30 minuta në pikën më të afërt të kontinentit dhe më pas të merrte një taksi tjetër 1.5 orë në kryeqytet.

Përveç emergjencave, ka shumë shqetësime të përditshme që vijnë me të jetuarit në një vend ku automjetet nuk lejohen. Edwards theksoi se marrja e mbeturinave shtëpiake në ato pak pika grumbullimi që mund të arrijë kamioni i plehrave të qytetit është një dhimbje koke. Dorëzimi i gjërave është gjithashtu një bezdi, dhe kostot e transportit të materialeve të ndërtimit janë të tepruara. Ndërkohë, Eptakili vuri në dukje se njerëzit më të dobët që jetojnë më lart në qytet, shpesh përfundojnë të izoluar. Nuk është e lehtë as për përdoruesit e karrigeve me rrota.

Megjithatë, në ekuilibër, Edwards llogarit se shumica e Hidriotëve do të qëndronin në status- quonëse pyteteshin. “Ju duhet vetëm t’u thoni banorëve vendas: le t’ju marrim, le t’ju vendosim në Spetses [një ishull afër] ku nuk mund të ecni përgjatë rrugës ose të shkoni nëpër një qoshe pa u kapur nga dikush me skuterët e tyre të bezdisshëm  (me motoçikletat dhe katërçikletat) dhe thithni ajrin që është i trashë me erën e benzinës dhe thoni ‘a duhet ta bëjmë këtë këtu?’ Dhe ata thonë: ‘jo, jo, ne nuk e duam atë!’.

Hand carts are another popular means of transport on the island (Credit: Molly Dailide)

Fakti që nuk ka makina është, në shumë mënyra, një shtytës i madh i ekonomisë së ishullit. Hydra është vetëm rreth 90 minuta me anije nga shtrirja e ngjeshur metropolitane e Athinës, por duket një botë larg. Turistët vijnë pikërisht sepse është kaq paqësore. Hydra është gjithashtu shumë më i pasur se ishujt e tjerë në arkipelagun Saronik të cilit i përket, tha Edwards. Kjo, të paktën pjesërisht, nxitet nga fakti se të huajve u pëlqen sa e qetë është.

Keni shumë aksidente të rënda në ishuj, veçanërisht në ishujt shumë turistikë si Mykonos, Santorini, Paros dhe Naxos.
Duke mos lejuar asnjëherë automjete me motor, Hidra ka shmangur shumë nga sfidat me të cilat përballen ishujt e tjerë të vegjël në vend. Kosmas Anagnostopoulos, themelues i CIVINET, një rrjet i qëndrueshëm transporti, më tregoi për problemet e ndryshme që sjellin automjetet në ishujt e vegjël grekë. “Ju keni shumë aksidente të rënda në ishuj, veçanërisht në ishujt shumë turistikë si Mykonos, Santorini, Paros dhe Naxos”, të cilat përfshijnë kryesisht turistë që nuk kuptojnë rrjetet e rrugëve lokale.

Ndërtimi i parkingjeve për të ruajtur të gjitha automjetet është gjithashtu i vështirë në ishujt grekë për shkak të historisë së lashtë të vendit. Anagnostopoulos shpjegoi se këshillat luftojnë për të ndërtuar parking nëntokësor pasi ka një shans kaq të lartë për të gërmuar rrënojat arkeologjike, gjë që më pas pengon punën e mëtejshme.

Gjatë udhëtimeve të mia nëpër ishuj të tjerë, ishte e dukshme se sa të mbingarkuar mund të bëheshin – dhe unë po udhëtoja në sezonin e ulët. Në verë, kur turistët e tejkalojnë numrin e madh të popullsisë së përhershme, makinat dhe skuterët e tendosin infrastrukturën deri në kufijtë e saj, tha Anagnostopoulos.

Visiting Hydra feels a bit like stepping back in time (Credit: Sky Armstrong/Getty Images)

Të imitosh Hidrën dhe të shkosh pa automjete, mund të mos jetë një opsion realist për ishujt e tjerë të një madhësie të ngjashme. Megjithatë, Anagnostopoulos tha se disa ishuj po përdoren si shtretër testimi për të gjetur mënyra për të reduktuar varësinë nga automjetet personale.

Ishulli Kos ka investuar shumë në korsitë e biçikletave, tha ai; Aegina ka ndaluar qarkullimin e makinave në port gjatë mbrëmjes; dhe në Tinos, bashkia po zbaton një skemë me tuk-tuks me bateri. Disa ishuj gjithashtu kanë hyrë në partneritet me kompani transporti. Për shembull, Volkswagen po drejton një skemë në ishullin Astypalea për të ofruar transport të përbashkët të makinave elektrike dhe autobusëve. Thënë kështu, Kosmas vuri në dukje se shumë ishujve, thjesht u mungojnë fondet për të zbatuar plane të guximshme transporti.

Më herët në vizitën time në Hidra, isha nisur drejt perëndimit jashtë qytetit përgjatë “rrugës” me kalldrëm që përqafon bregun. Më në fund doli në një rrugë të qetë, ku temjani i pishës qëndronte në ajër dhe i vetmi tingull ishte gumëzhima e këndshme e cikadave dhe zhurmës së detit. Pa makina në pamje dhe pak shenja zhvillimi, ishte si të kthehesha në një kohë tjetër, pa asgjë tjetër përveç këmbëve për të më transportuar./BBC/